Ta två syskon, en mamma som heter Gerd, ett intresse för skönhetsvård plus ett genuint ekologiskt tänk och byt mineralojor mot bärfröoljor. Vad blir det? Care of Gerd förstås. Ekologiska skönhetsprodukter tillverkade i Jokkmokk.

Allt började 2008 då syskonen Anna-Lena Viklund Rippert och Johan Viklund bestämde sig för att förverkliga en dröm och starta ett ekologiskt skönhetsföretag. Med två tomma händer, massor av idéer och åtskilligt jävlar anamma är de på god väg mot sitt mål, att bli ett av de ledande ekologiska skönhetsmärkena på den globala marknaden.

-Vi jobbar på det. Nästa år har vi tioårsjubileum, vi följer vår plan och har kommit en god bit på väg, säger Anna-Lena glatt.

Längtan efter det ärligt äkta

Om vi backar ännu några år bakåt så drev akademikern Anna-Lena ett eget företag inom skönhet och hälsa hemma i Jokkmokk. Johan hade startat sin yrkesbana som frisör i Jokkmokk och Luleå för att sedan bli stylist i Stockholm, där han även hade ett produktionsbolag som lanserade produkter åt de stora skönhetsdrakarna på marknaden. Parallellt med det pluggade han marknad och ekonomi. Allt var egentligen frid och fröjd men det var något som skavde. Inte bara tanken på mineraloljorna i produkterna.

-Jag älskar land och storstad, men kände ändå att jag tarvade äkthet, berättar Johan.

Han åkte hem och där vid köksbordet formulerade han och Anna-Lena sin affärsplan, som de sedan har följt till punkt och pricka. Mamma Gerd fick bidra med sitt namn när de skulle kommunicera företagets kärnvärden. Hon symboliserade allt de ville ha sagt –  äkthet, Swedish Lapland och värnande om natur, djur och människa. Varumärket Care of Gerd var en realitet.

-Våra föräldrar har alltid förädlat allt som naturen gett, kött, fisk, örter och bär. Vi ville jobba med råvaror från Jokkmokk; bär, örter och björk. Vi bestämde tidigt att vi ville veta vad vi blandar i våra produkter, säger Johan.

-Det är inte många konkurrenter som jobbar så. Många köper legotillverkat och klistrar på en egen etikett.

Kryssningsfartyg marknadsför

I en källarlokal mitt i Jokkmokk började deras småskaliga tillverkning. De hade full koll på kemin och bär och björklöv plockade de själva i skogen. Några finansiärer kliade sig förbryllat i huvudet medan andra genast fattade galoppen.

Idag pågår tillverkningen i den solgula Skönhetsfabriken på Hantverkargatan i Jokkmokk. Marknaden finns i hela Sverige med närmare 300 försäljningsställen men också i Europa och Japan. Det är alltifrån SPA-anläggningar till ekobutiker, frisörer, apotek och terapeuter. De har precis anställt mer personal och ska bygga ut fabriken igen, bara ett år efter förra ombyggnationen.

-Vi har investerat i en maskin som kommer att öka produktionen tiofalt, berättar Anna-Lena.

Det behövs. Nya återförsäljare och större spännande kunder tillkommer hela tiden. De har bland annat blivit helhetsleverantör åt Åre Holiday Club och Petter Stordalens hotell At six. Den globala försäljningen ökar tack vare tre kryssningsfartyg i New York, Medelhavet och Bahamas, som snurrar runt med Care of Gerds produkter vilket genererar nya kunder från hela världen.

-Vi har flera stora intressenter på gång och nu väntar också Tyskland, avslöjar Anna-Lena hemlighetsfullt och låter glad.

Balans i livet

Anna-Lena och Johan beskriver sig som kontrollfreaks och kalkylnördar. De vill ha full koll, bearbetar själva hela marknaden och är noga med att deras återförsäljare kan produkterna. Swedish Lapland och Jokkmokk betyder mycket för varumärket. En affärskontakt från London blev närmast chockad när han kom till Jokkmokk. Är det så här ren luft doftar, konstaterade han häpet.

-Vi vill känna våra försäljare och har därför tuffat land och rike runt och utbildat, både i Sverige och utomlands. Vi brinner för det här och lägger ner extremt mycket arbete själva, berättar Anna-Lena.

För att orka med tempot har de liksom all personal på fabriken yoga på arbetstid en gång i veckan.

-Vi har slutit en pakt Johan och Jag. Att vi måste ta oss tid att motionera, äta bra och sova för att orka jobba. Det är så himla roligt men vi måste ha en strategi för att orka långa dagar och hitta bra balans i livet.

Miljötänket börjar i badrummet

Johan hoppas att fler människor ska få upp ögonen för hur det slentrianmässiga användandet av badrummets alla produkter påverkar miljön. Det är inte enbart hormonstörande kemikalier och mineraloljor som hamnar i vattendragen. Även mycket starka tensider, den tvättaktiva substansen som skummar, samt plaster och microplaster i schampon och framförallt i conditioner slinker igenom även de mest effektiva reningsverk.

-Många köper ekologiska bananer och kaffe men har inte samma tänk kring vad de spolar ut när de duschar, säger Johan.

-En del ansikts-och kroppsskrubber som vi aningslöst använder har korn gjorda av plast som hamnar i naturen och i grundvattnet! Allt miljötänk börjar i ditt badrum och när du tar aktiva val i butiken, påpekar Anna-Lena.

Läs baksidestexten

Hon uppmanar till aktiva val, att läsa innehållsförteckningen och välja bort. Tre ”Big no no” är sodium lauryl sulfate (SLS), mineraloljor samt alla sorters skrubb med plast.

-Titta efter organiska material. Vi använder jojobakorn och aprikoskärnor till våra miljövänliga skrubber, säger Anna-Lena, som gläds åt att många ungdomar är väldigt pålästa och gör bra val. En annan grupp som sakta men säkert också vill ha snällare produkter är män, som frågar efter duschcreme, schampo och hudrengöring.

-Observera, det är även rätt macho män som handlar av oss, säger Anna-Lena stolt.

Nya produkter är på gång. Just nu testar Care of Gerd bland annat en ny kroppsskrubb och en sensitive-serie med helt doftfria produkter som kommer att lanseras våren 2018.

-Det finns många som är väldigt känsliga för dofter – och småbarn ska inte utsättas för dofter överhuvudtaget.

Är det inte fantastiskt vad lite kokkaffe och ett driftigt syskonpar med en mamma som heter Gerd kan åstadkomma. Och det här är ändå bara början …

Text: Iréne Lundström